Saturday, January 9, 2010

PENGALAMAN MENGAMALKAN PRODUK HPA KETIKA HAMIL DAN PERKEMBANGAN ANAK SETELAH DILAHIRKAN………..


Assalamualaikum… w.b.t..
Di sini saya ingin kongsikan pengalaman mengamalkan produk HPA ketika awal hamil hinggalah selamat melahirkan anak sulung yang diberi nama QAISA SABRINA BINTI NOOR HAMLI
Ketika mendapat tahu yang saya hamil lebih kurang 2 bulan umur kandungan…saya sudah mula mengamalkan makan spirulina dan mega 3 kapsul…disamping sentiasa meminum kopi radix. Dos yang saya amalkan ialah (2x2) @ (3x2)…setiap hari. Saya juga sentiasa mengamalkan makan kismis minda HPA tidak kira waktu …semasa di awal kehamilan saya juga seperti ibu2 lain pernah mengalami alahan iaitu rasa letih badan dan loya2 di waktu pagi @ morning sickness.. ttp alhamdulillah stlh mengamalkan mega3 dan spirulina td,saya tidak lagi terasa loya dan ingin muntah Cuma letih badan sahaja….
Hari –hari yang saya lalui berjalan seperti biasa sehinggalah  kandungan berusia  7 bulan ,kadar hemoglobin saya semakin menurun tetapi tidak sampai ke tahap membimbangkan…dengan masalah darah rendah yang sedia ada dalam keluarga saya, saya mengamalkan pula tambahan sinergi tadi dengan kapsul HB…dengan dos (3x3)..alhamdulillah bacaan hemoglobin saya kembali normal..
Saya terus aktif meneruskan tugas di D’Centella Herbshop sehingga sampai tempoh melahirkan…
akhirnya dibilik no 4, genap 22hb DECEMBER 2007 jam 12.22 minit pagi dan dengan suami yang sentiasa menemani di sisi yang tidak putus2 memberikankata2 semangat,selamatlah saya melahirkan cahaya mata yang pertama setelah lebih kurang 4 jam bertarung dengan kesakitan di  Hospital Daerah Kemaman…
puteriku ini diberi nama QAISA SABRINA BINTI NOOR HAMLI. Dilahirkan normal dengan berat 3.39KG..
alhamdulillah…. Dibawah ini  perkembangan puteri saya yang saya istilahkan sebagai “ANAK RADIX”
Inilah wajah puteri kesayangan di hari pertama …..



 22 DECEMBER 2007 JAM 0807 PAGI




 Hari pertama lebih kurang jam 5.00 petang….




Masih hari pertama…berada di pangkuan abah tersayang…dah pandai renung abah dia….
 
Selepas sahaja bersalin saya masih lagi mengamalkan mega3 kapsul,spirulina,dan HB…
Dan ditambah dengan kapsul mengkudu untuk kurangkan sakit di bahagian2 tubuh…time mkn ubat ni masih lagi berada dalam wad…ubat tahan sakit hospital langsung tak sentuh…alhamdulillah makan ubat HPA curi2…takut nurse tengok….
Tak sampai 1 jam selepas tamat proses bersalin saya dah mula berjalan untuk ke tandas di temani suami.  Lepas ke tandas, nurse pun Nampak…dah kena marah…Maklumlah anak pertama….tak tahulah lepas bersalin tak boleh bangun. Hehehe…
Keesokkan harinya pada 23hb ,tanpa apa2 masalah saya terus dibenarkan pulang pada tengah harinya…
Alhamdulillah puteri saya tidak mengalami sebarang tanda kuning @ jaundice..sehinggalah hari ke tiga.
Nurse yang datAng melawat ke rumah cadangkan untuk cek kuning di hospital…dan bacaan kuning anak amatlah sedikit iaitu lebih kurang dalam 80 bacaannya. Itupun hanya di bahagian perut ke bawah…itu sudah dikira bernasib baik kerana sepanjang kehamilan saya amat jarang makan di rumah.setiap hari makan di kedai…dan makan segala jenis makanan tanpa berpantang apa2…
Selepas pulang dari hospital…saya mengamalkan pula set bersalin HPA…termasuklah the herba,minyak urut ibu dan minyak urut bayi…herba rebusan dan spirulina.alhamdulillah kesan kuning anak semakin berkurangan dan akhirnya sembuh.


 
Hari kedua..23hb DECEMBER jam 7.00 malam


Hari kedua jam 8.45 malam



Hari ketiga…24hb DECEMBER jam 7.30 mlm…



Hari ke lima 27hb DECEMBER 2007…tengah nyenyak tidur…









No comments:

Post a Comment